Logo de-faam.nl


Auteurs Kees Bos (l) en Jan Willem Bosch (r) kijken naar een van de kaarten uit hun Landschapsatlas van de Oosterschelde. Foto: Theo Rietveld
Auteurs Kees Bos (l) en Jan Willem Bosch (r) kijken naar een van de kaarten uit hun Landschapsatlas van de Oosterschelde. Foto: Theo Rietveld (Foto: Theo Rietveld)

Landschapsatlas rond Oosterschelde

In Zeeland verschijnen jaarlijks boeken die de geschiedenis van dit gebied vastleggen. De Landschapsatlas van de Oosterschelde is een vreemde eend in de bijt. Uniek vanwege de aanpak; boeiend om te lezen en opwindend door de vele onbekende oude kaarten. Op 6 december wordt in de Nieuwe Kerk van Zierikzee het eerste exemplaar aangeboden aan oud-politicus Jan Terlouw.

Middelburg - Negen jaar geleden verscheen hun eerste Landschapsatlas van Walcheren: inspirerende sporen van de tijd. Geograaf Kees Bos en landschapsarchitect Jan Willen Bosch kregen het voor elkaar om de landschapsgeschiedenis aan de hand van vele kaarten in beeld te brengen, vergezeld van een heldere tekst. In het laatste hoofdstuk werpen de auteurs een blik in de toekomst: welke betekenisvolle plaats krijgen de sporen in het landschap?

Spiegel van verleden

Aan de hand van manuscripten, gevonden in vele archieven tot aan Brussel toe, en ander kaartmateriaal, worden historische landschappelijke ontwikkelingen gevolgd. Een vondst is de keuze van een vijftal figuren die al of niet in mindere mate, verantwoordelijk zijn geweest voor de veranderingen van het landschap in hun tijd. Bijvoorbeeld: Vierling(1507-1578) was een waterbouwkundige die met zijn beroemde 'Tractaet van dyckagie' waarschuwde tegen fundamentele fouten in het waterstaatkundig beheer, waaruit heden ten dage lessen zijn te trekken. En Johan van Veen, de 'vader van het Deltaplan' en Henk Saeijs, die geen waterbouwkundige- maar een biologische achtergrond had en hoofdingenieur-directeur was van Rijkswaterstaat Zeeland.

17 thema's

In de hoofdstukken beschrijven de auteurs vele thema's: over het getijdenlandschap de Oosterschelde; de invloed van de Romeinen; inpolderingen door monniken in de Middeleeuwen; de verdedigende functie van het landschap van vliedberg tot forten. Zo noemen ze ook infrastructurele projecten die in de moderne tijd werden gerealiseerd: spoorwegen, snelwegen, Zeelandbrug en Schelde-Rijnkanaal. En sinds de jaren ''70 kregen waterbouwkundigen oog voor ecologie; dijkverhogingen en nieuwe natuur op Schouwen-Duiveland en in Zeeuws-Vlaanderen.

Toekomst

Het tweede deel is een venster op de wereld. Welke scenario's zijn denkbaar? Hoe bepalen planologen, landschapsarchitecten en bestuurders het landschap van de toekomst? Wie dit imposante boek van bijna 500 pagina's doorleest, ziet de geschiedenis van het landschap aan zich voorbijgaan.

Reageer als eerste
Meer berichten