Logo de-faam.nl


Foto: Conny den Heijer

Internetverkoper plots onvindbaar

Koop je online je kleding, blijkt het niet te passen. Dat levert stress en een hoop extra werk op: opnieuw inpakken, terug sturen en hopen dat je weer snel je geld terug krijgt. Als het mee zit, want soms zijn internetverkopers moeilijk of niet te achterhalen. Dan zit je er mee en ben je je geld kwijt. Was dan toch maar gewoon naar de winkel gegaan... of niet?

door Conny den Heijer

Suzan Nalbandian van boutique Pretty Lovely Emma in Goes heeft sinds november haar eigen kledingzaak met een zogenaamde 'internetpaskamer'. Al is die term in dit geval veel te weinig eer: de boutique is gevestigd in de prachtig gewelfde kelder van een statig monumentenpand aan de Keizerstraat.

Klantbeleving

Suzan vertelt waarom zij hiertoe is overgegaan: "Hier in Zeeland merk je dat het de klanten voornamelijk gaat om het shoppen en de beleving van het passen, voelen en zien. Dat kan hier met de showmodellen die we hier in verschillende maten hebben hangen en voortdurend aanvullen met nieuwe modellen. Dit is een uitkomst, je bespaart je de internet ellende die je vaak hoort omdat je via onze webshop direct bij ons bestelt en niet via een omweg. Maar natuurlijk kun je hier als je wilt, ook direct kopen. De webshop geeft je thuis de gelegenheid om, als je het moeilijk vindt om gelijk te beslissen, nog eens goed te kijken naar wat je gepast hebt."

Internetvisitekaartje

"De webshop is ons visitekaartje op internet," zegt Suzan, "De winkel is onze fysieke ruimte. Het bereik op Social Media zal zich in de toekomst blijven uitbreiden en dat maakt ons gemakkelijk vindbaar. Maar de echte beleving, het gevoel, vind je in onze winkel. Dat geldt niet alleen voor modezaken maar voor alle branches. Zien en voelen wat je koopt, daar gaat het om. Maar voor- of achteraf thuis rustig kunnen kijken is ook veel waard."

Kerstpech

En inderdaad, het ligt ook aan de branche. Koop je iets via de website van een elektronicazaak dan is het retourneren niet zo gauw een probleem. Maar, zoals het uw verslaggeefster enkele weken geleden zelf overkwam werd het toch wel een beetje ingewikkeld. Een flitsende kerstjurk besteld op een buitenlandse website die via een weder-verkoper werd aangeboden. Vooraf betalen, geen verzendkosten, keurig op tijd geleverd voor de feestdagen. Prima geregeld dacht ik. Jammer maar helaas: jurk veel te groot en nergens een retouradres van de verkoper te vinden, ook niet via de site die het aanbood. Gelukkig had ik snel een liefhebber gevonden die er dolblij mee was en hem van mij over wilde nemen. Ik heb mijn lesje geleerd. Volgende keer ga ik weer gewoon naar de winkel.

Bezorgprobleem

Het online-shoppen is gemakkelijk voor mensen die weinig tijd hebben om te gaan winkelen of die overdag weinig thuis zijn. Want vandaag bestellen, al is het midden in de nacht, is meestal de volgende dag al in huis hebben. Ook voor de bezorgers vaak een ramp: mensen zijn overdag niet thuis dus proberen zij hun pakketje toch af te leveren, al is het bij de buren een halve straat verderop.

Fysiek winkelen

De dames van Pretty Lovely Emma zien niet direct een bedreiging in het online-shoppen voor de aanloop in hun winkel. "Fysiek winkelen blijft gewoon leuk. Samen op stap en iets moois uitzoeken is gezellig. Je moet er de tijd voor nemen maar die moet je jezelf ook af en toe eens gunnen. We zijn al gehaast genoeg in deze wereld." Wij vroegen ook naar de mening van andere ondernemers in Zeeland. En daar zien we wel wat verschil: speciaalzaken zijn bijzonder uitgesproken in hun keuze voor het wel of niet online kunnen bestellen en over de risico's die dat voor hen meebrengt. Anne-Marie de Koning van lingeriezaak Belissimo heeft er een uitgesproken mening over: "Wij kunnen als kleine ondernemer niet het risico nemen dat we leveringen die niet bevallen ongeschonden of zelfs gedragen terug krijgen. En dat gebeurt. Het labeltje zit er dan nog aan maar je ziet dat het gedragen is. Bij een landelijke modeketen zal dat een minder groot probleem zijn maar voor ons is dat niet te doen."

Sfeer

"Het leuke van passen in een winkel en geadviseerd worden is toch dat je vaak tot hele andere inzichten komt. Dan blijkt dat het model dat je in je hoofd had toch niet geschikt is voor je figuur. Online kun je de stof niet voelen en is het maken van goede combinaties veel lastiger. Het leukste van ons vak is om een klant helemaal tevreden de deur uit te laten gaan. Om ze zelfvertrouwen mee te geven in zijn of haar nieuwe outfit. Online heb je wel contact met de klant maar vaak veel minder interactie. We zijn sterk van mening dat de fysieke winkel en het online kopen elkaar in de toekomst alleen nog maar meer moeten gaan versterken. Klanten zijn op zoek naar een inspirerende, ultieme shopbeleving. En dit geldt online net zo als in de winkel. Daar komt bij dat de sfeer in de stad ook belangrijk is, zowel voor de klant als voor de ondernemer."

Retourneren

En heb je dan iets gekocht wat je dan toch niet helemaal bevalt, dan is het terug brengen naar de winkel vaak sneller geregeld dan het hele internet gedoe. Want een artikel dat in een webshop van een fysieke winkel is gekocht, kun je meestal gewoon in de winkel ruilen. En zeg nu zelf, een dagje statten is toch gezellig? Dan ontdek je ineens nieuwe zaken en zie je gelijk weer wat jouw stad je allemaal te bieden heeft op winkelgebied. En dit is vaak veel meer dan je dacht.

Rachel van Westen
Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox