Op één van de Walcherse stranden vindt Jurjen het eerste hout voor zijn Zeeuwse fluit.   FOTO: de Quelery
Op één van de Walcherse stranden vindt Jurjen het eerste hout voor zijn Zeeuwse fluit. FOTO: de Quelery (Foto: )

Van vindhout tot 100% Zeeuwse fluit

VLISSINGEN - Blaasinstrumentenbouwer Jurjen de Quelery uit Middelburg heeft inmiddels een groot assortiment van instrumenten gebouwd. Klanten uit de provincie, het land en ver daarbuiten weten hem te vinden. Naast saxofoons en mondharmonica's bouwt hij Ierse fluiten. Toch ontbrak die ene...een Zeeuwse Ierse fluit, gemaakt van gevonden strandhout...

Jurjen: "Het was perfect weer die zaterdag in januari. Het had die dag gestormd. Dan ligt er gewoon veel op het strand." Jurjen liep al enige tijd met het idee in zijn hoofd om een Zeeuwse variant te zoeken van de beroemde Ierse fluit. Vele weekenden liep hij over de stranden. Het moest een Walcherse vondst zijn. En dat is gelukt: twee stukken hout voor twee verschillende fluiten.

Jurjen: "Eerst moet het hout drogen. In een speciale oven gaat het sneller. Dan moet-ie gestabiliseerd worden. En dan kan ik hem op maat draaien. De lengte van het hout bepaalt het type fluit". Jurjen wijst mij uit de vele soorten Ierse fluiten de fluit aan die uit het Walcherse hout gemaakt zal worden. Hij laat het tweede stuk hout zien dat kleiner en dunner is.

Jurjen legt beide vondsten op de werkbank, samen met het model dat er uiteindelijk van gemaakt wordt. Inmiddels heeft Jurjen zijn werkplek al anderhalf jaar in een loods op bedrijvenpark Vrijburgh. Daarvoor had hij sinds 2004 een schuur als werkplek in zijn tuin. Samen met een hulp is hij dagelijks in de loods te vinden.

Jurjen: " Toen ik een artikel over het Walcherse paeremes las, dacht ik: waarom niet een Ierse fluit maken met materiaal uit Walcheren? Een eerbetoon aan het paeremes eigenlijk. We zijn een Zeeuws bedrijf. Waarom niet een Zeeuws product van eigen bodem? Het idee heb ik afgekeken van het Walcherse paeremes (paardenmes); een Zeeuws mes of boerenzakmes dat door mannen werd gedragen. Het heft is van buxus- of perenhout dat met houtsnijwerk versierd was. "

Momenteel maakt Jurjen drie 'lijnen' fluiten zoals hij dat noemt: verschillende modellen en anders gestemd. De vierde lijn moest een topmodel worden: en dat moest de Zeeuwse Ierse fluit worden. Jurjen: "Eigenlijk ga ik hiermee terug naar het oermodel van de Ierse houten fluit die vaak uit het harde donkerbruine ebbenhout werd gemaakt." Jurjen vertelt over het ambacht van vroeger, hoe hij dit in stand houdt en aanvult met moderne machines. Na het boren op de juiste plek van de gaten en het monteren van het mondstuk, is de fluit klaar. Uit het lange stuk hout is een low-whistle ontstaan en uit het korte stuk hout de high-whistle. Jurjen: "Ze staan allebei in de toonsoort D en zijn één octaaf hoger/lager gestemd." Jurjen: "Tegenwoordig kun je met een graveermachine alle mogelijke ontwerpen op een fluit aanbrengen. Een Zeeuwse knoop is een mooie knipoog."

En nu moet de Zeeuwse fluit zijn weg vinden naar de klant, of hij nu Zeeuws is of niet. Jurjen blijft creatief in het bedenken van andere uitvoeringen van zijn blaasinstrumenten.

Meer berichten