Afbeelding
Foto: Rem van den Bosch

Marloes en Sanny van het Deadline Bureau: “Zet je eigen passies op nummer één”

Lokale ondernemer

Dat fotoalbum dat al járen op je to do lijst staat, die roman die maar niet op papier komt of dat dagelijkse rondje wandelen waarover je droomt... We kennen het allemaal: dingen uitstellen, is makkelijker dan de koe bij de horens vatten. Eerst komt de was en de plas, het werk of scrollen we liever nog wat op sociale media. Freelanceschrijvers Sanny Ensing en Marloes Matthijssen uit Middelburg bedachten daarom het Deadline Bureau, voor die figuurlijke schop onder je kont. Zodat jij eindelijk eens datgene gaat doen waaruit jíj voldoening haalt. “Op je leven staat een deadline, dus start nú met dat passieproject”, aldus de dames. “Als kind was ik al fan van Roald Dahl”, vertelt Marloes. “In zijn kortverhaal ‘Mij Is De Wrake, bv’ beginnen twee mannen een handeltje in wraak op bestelling. Dat vond ik zó geniaal bedacht, dat het me altijd is bijgebleven.” 

Het lijkt hard, een Deadline Bureau, maar eigenlijk zijn Marloes en Sanny juist tegen het continu streven en produceren. De freelanceschrijvers ontmoetten elkaar tijdens een netwerkborrel. “We raakten aan de praat en vonden al snel overeenkomsten. We hadden beiden jonge kinderen, werkten als zzp’er en hadden dezelfde droom: het schrijven van een roman”, vertelt Sanny. “Waar we ook achterkwamen: we hadden allebei geen tijd voor dat laatste. Of beter gezegd: we maakten geen tijd. We besloten elkaar daarom verantwoordelijk te houden en uit te dagen, te checken hoeveel woorden de ander geschreven had aan het einde van de week.” Hun opzet werkte. “Wat als we dit nu eens gaan aanbieden aan anderen? Zo ontstond in maart 2021 het Deadline Bureau.”  

Momenten voor jezelf
Marloes: “Deadlines halen voor anderen is vaak geen probleem. Als het voor jezelf is, wordt het ineens een ander verhaal.” Sanny vult aan: “We zijn hele dagen bezig voor werk, gezin, huisdieren, familieleden... Maar die keramiekcursus of reis die je al zo lang wil doen, wordt uitgesteld naar ‘later’. Datgene waarvan jij écht blij wordt, schiet er vaak bij in. Terwijl die dingen je juist energie geven. Hoe mooi zou het zijn als iedereen wat vaker momentjes voor zichzelf pakt? Zeker in de wereld van vandaag denken wij dat dit hard nodig is. Maak van je deadline, je lifeline.”

Hun tijd vooruit
Toen Marloes in 2021 tweette over hun idee voor het Deadline Bureau, werd dit massaal gedeeld en opgepakt door verschillende media. “Vooral academici en mensen in de media herkenden zich in het uitstellen en vonden het een goed idee”, vertelt ze. Maar ondanks alle media-aandacht bleven de klanten in eerste instantie uit. Sanny: “Onze inbox stroomde niet meteen vol, maar dat hadden we ook niet verwacht, want eigenlijk zijn we onze tijd iets vooruit. We richten ons op een tijd die eraan zit te komen, een tijd waarin mensen hun eigen passies weer op nummer één zetten. De mensen die we al gehad hebben als klant zijn echte pioniers. De massa vindt het nog te spannend, weet nog niet goed wat ze ervoor terugkrijgt. Daarin zit voor ons de uitdaging.” Marloes vult lachend aan: “Onze doelgroep bestaat uit mensen die hun eigen idealen uitstellen, dus we hebben het onszelf niet bepaald makkelijk gemaakt...”

Wat krijg je?
Het Deadline Bureau is een fictief bureau, dat echt bestaat. Klanten kiezen een deadline en krijgen eerst een online intake waarbij ze moeten gaan nadenken over hoe hun week eruitziet, welke tijd ze écht hebben en welke zaken ze belangrijk vinden. Sanny: “Mensen over- of onderschatten vaak hun hoeveelheid tijd. Hoe ziet je week er écht uit en wat wil je gaan doen? Eerst moet dat helder zijn en dan gaan wij je bellen en bedenken we samen een traject. Je krijgt een eindstreep voor iets waar nog geen eind voor was en we kijken welke stappen er nodig zijn om daar te komen. Onze cliënten krijgen dus een plan op maat en vervolgens bellen wij voor controle en cheerleading, voor die schop onder de kont.” En als stok achter de deur? “Mensen betalen ervoor. Als jij ergens geld aan besteedt, móét je er wel mee aan de slag gaan, anders is het zonde. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat die financiële druk soms echt nodig is om mensen gemotiveerd te houden.”

Voldoening
“Voor ons zit de voldoening in mensen hun projecten te zien afmaken. Dat is echt te gek”, zegt Marloes. “Bovendien worden we blij van het begeleiden van creatieve geesten. Het is voor ons ook een feest van herkenning. In een creatief proces zit je vaak alleen, het is zoeken naar je eigen weg, van anderen hoor je alleen de succesverhalen. Het is fijn om te zien dat óók succesvolle mensen last hebben van uitstelgedrag. Onze boodschap is dan ook om wat milder naar jezelf te zijn, wees blij met die paar uurtjes die je kunt vrijmaken voor je passie. Als het vuur gaat branden, wordt dat vanzelf meer.” Zelf werken Marloes en Sanny ook aan hun Deadline Bureau in de uurtjes die ze kunnen vrijmaken. “Het zou leuk zijn als het een succes wordt, maar als dat niet zo is, hebben we er in ieder geval plezier aan gehad”, vertelt Sanny. “Natuurlijk hebben we wel ambities: we willen vaker workshops houden over uitstelgedrag, zoals we in de coronatijd deden. We zijn bezig met een boek over de creativiteit van het uitstellen en kunnen ook motivational speeches geven. Eigenlijk snijden we onszelf weer in de vingers, want in plaats van aan die romans te werken, zijn we nu hiermee bezig...” Marloes vult lachend aan: “Maar we hebben hier heel veel lol in, dat is wat telt.”

Digitale krant