Afbeelding
Foto: Marit Jansen van Galen

Gesprek van de week over autisme: “Werken met kinderen met autisme is voor mij een grote puzzel die ik dagelijks passend probeer te maken”

Voorpagina

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Autisme heeft ongeveer 1 tot 2% van de Nederlanders autisme. De groep die ermee te maken heeft, familieleden, collega’s en vrienden, is veel groter. De acceptatie voor ASS (Autisme Spectrum Stoornis, de verzamelnaam voor verschillende vormen van autisme) wordt steeds beter, maar volgens de verhalen van Larissa, Jolanda, Linda en Inge valt er nog heel wat te behalen.

Linda Vergouwen
Socialmedia Juf

“Wij kunnen nog zoveel leren van mensen met autisme, concludeer ik wekelijks als ik lesgeef op Praktijkschool De Wissel in Goes. In mijn klas zitten meerdere mensen met de diagnose Autisme Spectrum Stoornis. Maar een stoornis noem ik het zeker niet. Deze kinderen tussen de 12 en 18 jaar hebben een bijzondere kijk op de wereld en zijn vaak erg intelligent en gevoelig, maar hebben moeite met leren op de traditionele manier. Als docent wil ik juist talenten naar boven halen en niet kijken naar wat er wellicht ‘mis’ is. Bij ons op school is iedereen gelijk, maar daarbuiten valt er nog genoeg te behalen op het gebied van acceptatie rondom autisme. Vooral nu sociale media een groot onderdeel zijn in het leven van jongeren en je alles op kunt zoeken op het internet en iedereen een mening heeft. Als zelfstandig Socialmedia juf werk ik vanuit de visie dat professionals en ouders samen sterk staan in het begeleiden van het kind in de digitale wereld. Ik kom vaak genoeg tegen dat kinderen met een beperking of vorm van autisme geen onderscheid kunnen maken tussen wat echt is en wat niet. In mijn klas, op Praktijkschool De Wissel, heb ik het daar vaak over tijdens de lessen digiwijs. Wat zien of lezen we, klopt dit of niet en hoe voelen we ons daarbij? Geen dag is hierdoor hetzelfde, omdat hetgeen waar de kinderen mee opstaan hun dag kan beïnvloeden. Ik waardeer op zulke momenten de eerlijkheid heel erg. Wanneer ze iets niet begrijpen bijvoorbeeld, hoor, voel en ik zie dat. Het is altijd zoeken naar wat er speelt bij het kind, waardoor het op dat moment niet tot leren komt. Werken met kinderen met autisme is voor mij een grote puzzel die ik dagelijks passend probeer te maken. En het zorgt ervoor dat ik ook anders tegen de wereld aan ga kijken, ik verdiep mij in hun denkwijze en daar hebben we goede gesprekken over. Wij merken op school dat het bedrijfsleven deze ‘beperking’ steeds meer omarmt. We hebben fijne samenwerkingen met bedrijven in Zeeland die de talenten van onze leerlingen goed kunnen gebruiken en zien dat ook zij hard kunnen werken om doelen te behalen. Want de zin ‘Ik heb autisme, dus ik kan het niet’ komt bij onze leerlingen niet snel uit hun mond.”

Digitale krant